Masts

Severne masten

In de zoektocht naar de beste performance voor onze producten speelt de mast een hoofdrol. De beste mast met het beste zeil combineren is de oplossing tot ultieme performance.

Severne biedt een serie masten gebaseerd op gewicht in plaats van op het percentage carbon wat men op het label noteert. Gewicht is een veel reëlere waarde simpelweg omdat er een bepaalde hoeveelheid carbon nodig is om het gewicht te bereiken. Het gewicht in combinatie met de duurzaamheid zegt iets over de kwaliteit.

 

Nieuwe ontwikkelingen in de huidige range

Apex taper & toray carbon

Severne heeft een nieuwe mal ontwikkeld voor de SDM masten die sterk taps toeloopt. Dit wordt de “APEX” taper genoemd, vanaf de standaard basis diameter versmalt de mast naar het midden vlakbij de giek en de cam posities met een 15% smallere diameter. Doordat de diameter smaller is, is een dikkere wand mogelijk die de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de mast verhoogd op de plaatsen waar de meeste druk op de mast staat en dus ook de duurzaamheid verbeterd. Door een combinatie met hoogwaardig Toray carbon is het gewicht ook verminderd waardoor de performance van de mast is verhoogd.

Severne = gedefinieerde nauwkeurigheid door 7 meetbare punten in de masten

 

Veel gestelde vragen

Constant curve/ hard top/ flex top?

Masten indelen in 3 categorieën; constant curve / flex top / hard top is vergelijkbaar met alle boards in de markt in te delen in 3 categorieën Wave / Freeride / Slalom. Het zou betekenen dat er niets tussen in zit. Dit is juist wel het geval.

Er is praktisch geen enkele mast die exact constant curve of hard top is, er zijn legio verschillende curves.  Je kunt hooguit bij benadering een curve definiëren. Ga je masten met elkaar vergelijken, dan is meten op 3 punten veel te weinig. Severne meet op 7 punten en dat is eigenlijk al minimaal.

Er zijn universele merken die met een tabel masten indelen in de 3 categorieën zoals boven vermeld. Dit is dus geheel niet accuraat. Ten eerste zouden alle modellen in alle lengtes en carbonpercentages elk jaar gemeten moeten worden. Dan is het meten op 3 punten niet voldoende. Daarnaast wordt de mast dan dus ingedeeld in één van de categorieën bij benadering.

Stijfheid

Middels IMCS wordt de stijfheid van masten aangegeven. De stijfheid van de nieuwe Severne masten ten opzichte van de vorige Severne masten is hetzelfde gebleven. Vele andere merken veranderen de buig curve door de jaren heen, belangrijk om daar rekening mee te houden!

Waarom moet ik een Severne mast in een Severne zeil gebruiken?

Waarom zou je een Prius motor in een Ferrari willen gebruiken? Alle zeilen zijn ontworpen en getest op de Severne masten. Hierdoor kun je de maximale performance uit je zeilen halen.

Carbon content

Het is voor iedereen vrij om elk gewenst carbon percentage te printen op de mast die men op de markt brengt. Wie kan carbon content meten in de winkel? Wie weet welke gradatie of kwaliteit carbon er in een mast is gebruikt? Wat zegt een carbon percentage? Weinig dus.

Severne Gorilla masten zitten qua gewicht nét  boven het gewicht van bijvoorbeeld een Unifiber 100%, maar zijn veel gunstiger geprijsd.

Severne heeft 2 modellen RDM masten die nog lichter zijn.

Gewicht

Gewicht vergelijken kan wel iedereen. Men kan het gewicht op een website vergelijken, maar men kan ook simpelweg met een keukenweegschaal een mast wegen en je weet direct het exacte gewicht van een mast.

Als we gewichten gaan vergelijken, komen we er al heel snel achter dat er een groot verschil tussen de verschillende merken bestaat.

Gewicht houdt verband met reactie snelheid.  In de regel, hoe lichter de mast, hoe sneller deze zal reageren. Reactie snelheid is de tijd die de mast erover doet om van een bewegende top naar rust positie te komen.

Het hebben van exact dezelfde gewichten in zowel hardtop, flextop als constant curve is vrij bedenkelijk. Een andere bend curve, betekent verschillende hoeveelheden materiaal in de mast. De flex wordt bepaald door het gebruik van verschillende hoeveelheden materiaal in verschillende secties van de mast.